Strategie in Coronatijd

Een stappenplan voor strategievorming in een crisisperiode



Daar sta je dan met je mooie strategie. Hoe een microscopisch virusje in staat blijkt te zijn je organisatie ernstig ziek te maken. Je hapt naar adem en hoopt nog een beetje omzet te maken. Of misschien nog erger. Je bent één van die sectoren die door de overheid op de IC is gelegd. Je krijgt nog een beetje zuurstof toegediend, maar de vraag is of je uit die kunstmatige coma zal ontwaken. En hoe lang lig je daar? En als je al ontwaakt, kan je dan nog revalideren? Hoe maak je in hemelsnaam een strategie in deze tijden? In deze blog geven we je een stappenplan voor strategievorming in corona tijden. Wederom toegankelijk en simpel. Zodat er iets van perspectief gemaakt kan worden. Iets waar de meeste organisaties en al haar belanghebbenden naar snakken.

Stap 1: Maak je strategische profiel

Begin met het helder maken van je huidige strategie. Om te kunnen bewegen zal je eerst moeten weten waar je staat. Dat kan je doen aan de hand van de vijf vragen die we in onze eerdere blogs hebben behandeld. Ter herinnering, dit waren de vijf vragen:

  1. Wat is je business?
  2. Wat is je missie en visie?
  3. Wat is je strategische positionering?
  4. Wat is je waarde propositie?
  5. Wat zijn je key resources?

Het helpt je om helder te hebben wat de basis is of was van je succes. Werk daarbij zorgvuldig toe naar key resources. Dat is wat je in huis hebt en waar je wellicht nieuwe business mee kan maken.

Stap 2: Werk scenario’s uit t.a.v. mogelijke behoeften

De impact van het virus wordt groter naar mate de pandemie langer aanhoudt. Er zal een nieuw normaal ontstaan die, afhankelijk van hoe lang het duurt, tot blijvende veranderingen zal leiden.

Processen worden blijvend geautomatiseerd. De kassière zal niet terug keren als de zelfscan eenmaal geplaatst is. Cursisten willen niet meer reizen als een webinar even effectief blijkt. Musici hebben een baan gezocht en zijn niet meer beschikbaar voor je orkest. Vliegen was al niet leuk vanwege de security check, maar je hebt nu ook een gezondheidsverklaring nodig en moet misschien intercontinentaal vliegen met een mondkapje. De wereld zal blijvend veranderen en dat zal meer of minder inbreuk doen op je huidige strategie en businessmodel. De vraag die je moet beantwoorden is hoe jouw wereld gaat veranderen. Hoe diepgaand en blijvend zal het zijn? Want dat bepaalt hoe je kan en zelfs moet reageren. Dit doe je aan de hand van scenarioanalyses.

DKSC helpt organisaties scenario’s te ontwikkelen en te vertalen naar jouw specifieke situatie en mogelijke behoeften in de markt. Hiervoor hebben wij een drie globale corona scenario’s ontwikkeld, die je kan vertalen naar jouw specifieke situatie en die we steeds verder zullen verfijnen. Deze scenario’s stellen wij gratis beschikbaar op aanvraag.

Stap 3: Bepaal op welke behoeftes binnen de scenario’s jij kan inspelen

Zodra je je scenario’s voor jouw organisatie en business gemaakt hebt, kan je een inschatting maken over de mate waarin je fit verstoord wordt. Maar daarnaast helpt het je in kaart te brengen hoe behoeftes veranderen. Welke blijven, welke worden anders en welke gaan ontstaan? De vraag is vervolgens hoe jouw key resources ingezet kunnen worden om in te spelen op behoeftes die ontstaan binnen de verschillende scenario’s. Zo is er een autoschade bedrijf die zijn spuiterij inzet om kerkbankjes te spuiten nu kerken hun leegstand gebruiken om het interieur op te knappen en heeft een hotel zijn kamers beschikbaar gesteld als werkplek voor mensen die niet kunnen werken met de kinderen om zich heen. En het zou zomaar kunnen zijn dat, afhankelijk van hoe lang de crisis duurt, deze organisaties hiermee komen tot een totaal nieuw businessmodel.

Conclusie

Een belangrijke (strategische) leefregel is: de vraag is nooit wat er gebeurt. Dingen gebeuren nou eenmaal. De vraag is hoe je er mee omgaat. De crisis overkomt ons. Daar kan je weinig aan doen. Maar je kan er wel wat aan doen hoe jij er mee omgaat. Voel je je slachtoffer of ben je iemand die op zoek gaat naar mogelijkheden gegeven de omstandigheden. Handel je uit angst voor wat je allemaal kwijtraakt of handel je vanuit de liefde die je met je organisatie, en de middelen waarover je beschikt, te bieden hebt. Onthoud: Strategie is geen rocket science. Het draait uiteindelijk allemaal om de vraag hoe je kan voortbestaan. En daarvoor zal je je moeten aanpassen. Nu meer dan ooit.

Onze ‘liefde’ en passie is mensen helpen hun organisatie te laten voortbestaan en hun dromen (visie) waar te maken. Graag helpen we jullie om dat tijdens de crisis, maar ook voor de wereld daarna waar te maken. Daartoe hebben we deze blog geschreven en hebben we een aantal scenario’s ontwikkeld die jij kan doorvertalen voor je eigen organisatie. Wil je deze inzien? Stuur dan een berichtje achter onder dit artikel. Dan sturen we die gratis toe.

Dafir Kramer
Eigenaar & consultant DKSC
Docent in strategie en veranderkunde

Rinske Breuer
Consultant DKSC
Docent in strategie en veranderkunde